سومین دوره همایش خانه استاندارد

با حضور :

  • شرکت لیکا
  • مرکز تحقیقات راه ، مشکن و شهرسازی
  • سازمان نظام مهندسی تهران
  • انجمن بتن ایران
  • انجمن صنعی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان

سومین همایش خانه استاندارد در روزهای هفدهم و هجدهم مهر ماه سال جاری با همکاری شرکت لیکا، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی تهران ، انجمن بتن ایران و انجمن صنفی تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان برگزار شد .

این همایش با محورهای استاندارد سازی معضلات و راهکارهای استانداردسازی در صنعتی ساختمان ، استاندارد سازی محصولات و اجرا و تولید قطعات پیش ساخته بتن سبک ، با حضور قائم مقام مدیر عامل شرکت لیکا ، ریاست مرکز تحقیقات راه ، مسکن وشهرسازی ، ریاست سازمان نظام مهندسی تهران و جمع کثیری از متخصصین ، پژوهشگران و اساتید صنعت ساختمان در تاریخ هفدهم مهر ماه در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی افتتاح شد .

در ابتدای همایش دکتر علیرضا نمد مالیان ، ریاست همایش و قائم مقام مدیر عامل شرکت لیکا ، ضمن خوشامدگویی به حضار در خصوص برگزاری همایش خانه استاندارد گفت : « شرکت لیکا در آغاز چهارمین دهه از سابقه فعالیت تولیدی و اقتصادی همواره سعی بر آن داشته است تا فعالیت های علمی –  فرهنگی را موازی با فعالیتهای اصلی خود داشته باشد و در این راستا، حاصل تحقیقات خود در صنعت ساختمان را به شیوه های مختلف، از چاپ کتاب تا حضور در همایشهای ملی و بین المللی ، ارائه می کند. در این راستا ، و با توجه به تقارن هفته استاندارد با سومین همایش و نمایشگاه خانه استاندارد، خرسندیم که میزبان جمعی از صاحبنظران و دست اندرکاران صنعت ساخت و ساز میهن عزیزمان ، ایران هستیم ».

نمد مالیان در ادامه افزود « توجه به استانداردسازی در ساخت مکسن ، که در سالهای اخیر نگاه ویژه ای را به خود معطوف کرده است ، مسئولیت سنگینی را بر دوش مسئولین و مجریان ساخت مسکن قرارداده است ؛ زیرا در این برهه از زمان همه عوامل نظارتی باید بر آن باشند که در کنار رشد بی نظیر ساخت و ساز ، به کیفیت نیز پرداخته شود ».

قائم مقام شرکت لیکا در پایان از همه دست اندرکاران حامی همایش به خصوص مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ، سازمان نظام مهندسی استان تهران ، انجمن بتن ایران ، انجمن صنفی فناوران و تولید کنندگان صنعتی ســاختمان ، شرکتهای AME اتریش ، الماتیک فنلاند ، تکماتیک لهستان و لاهیتی فنلاند و کلیه شرکتها و تولید کنندگان حاضر در سومین دوره همایش خانه استاندارد تشکر و قدردانی کرد .

مهندس محمدی نژاد در سخنرانی افتتاحیه همایش خانه استاندارد بر لزوم توجه ویژه به مقررات ملی ساختمان تاکید کرد .عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، در سخنرانی افتتاحیه همایش خانه استاندارد بر اجرا و بکار گیری مقررات ملی ساختمان تأ کید کرد .

مهندس محمدی نژاد ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر ، با اشاره به مبحث نوزدهم مقررات ملی سـاخـتمان ، بیان داشت : « رویکرد دولت جدید ، اعمال نظر مثبتی نسبت به مقوله انرژی است ».

خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، با خاطر نشان کردن بندهایی از خط مشی قانون نظام مهندسی ، تقویت نگاه ملی در موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از تولید و مصرف مصالح غیراستاندارد را از اهداف اساسی نظام مهندسی دانست .

وی ادامه داد : میزان دخالت مهندسین واجد صلاحیت در ساخت و ساز بسیار اندک است و ساختمان ها توسط سرمایه گذاران و به شیوه سنتی ساخته می شوند، اما اگر به این جایگاه برسیم که همه به وظایفی که در آن تخصص دارند عمل کنند ، به نتایج خوبی خواهیم رسید ».

محمدی نژاد در پایان گفت : « امیدواریم که در طی برگزاری همایش خانه استاندارد به نتایج خوبی در دستیابی به روند مناسب به کارگیری مقررات ملی ساختمان برسیم ».

در این کنفرانس همچنین آقای مهندس عزیزی، دبیر کمیته فناوری های نوین ومصالح استاندارد سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خصوص طراحی های بدون اشکال ساختمان های بالای ۱۵۰۰ متر مربع گفت :« رویکردهای اساسی هیأت مدیره دوره ششم نظام مهندسی ساختمان تهران را ساماندهی خدمان مهندسی در ساخت و ساز شهری و ارتقای کیفیت ساخت و ساز  بیان کرد ».

همچنین مهندس حجت اله عزیزی خاطر نشان کرد :« معظلی که در موقع خرید مسکن وجود داره این است که مشتریان مسکن تنها به جنبه ظاهری آن توجه میکنند و البته مشاورین املاک نیز اطلاعاتی در باره جنبه های فنی در اختیارشان قرار نمی دهند . مهمترین دستاورد در حل این معضل ، پیاده سازی مناسب شناسنامه فنی ساختمان است . یکی از بخشهای مهم شناسنامه فنی ، به کارگیری مصالح استاندارد است ».

وی ادامه داد : « یک راهکار پیش رو برای استفاده سازندگان از مصالح استاندارد می توان این باشد که مهندسین در گزارشهای مرحله ای شان که به سازمان نظام مهندسی ارسال می کنند ، کد استانداد مصالح را هم واردکنند ».

عزیزی پیاده سازی استاندارد را شامل ۳ مرحله دانست و گفت : « مصالح استاندارد ، طراحی استاندارد ، اجرای استاندارد ؛ اینها ۳ رکن استاندارد سازی ساختمان است . سازمان نظارم مهندسی ساختمان تهران ، در بخش طراحی استاندارد ، قدم بزرگی برداشته است  و آن هم کنترل مضاعف نقشه های فاز ۲ است . با این کنترلها ، حال به جرأت می توان گفت که ساختمانهای با زیر بنای بالای ۱۵۰۰ متر مربع ، طراحی بدون اشکال دارند ».

در بخش دیگر این مراسم مهندسی امیر مازیار ، رئیس قاسمی پژوهشگر مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، مقاله ای در خصوص ملات خشک و ضرورت توسعه کاربرد آن ارائه داد که مختصری از آن به شرح ذیل است :

«نگاهی اجمالی به وضعیت کنونی مسکن در ایران و کمبودها و چالش های مربوطه به آن نشان می دهد که روشهای سنتی تولید ساختمان جوابگوی نیازهای جامعه نبوده و باید بر اساس اندوخته های گذشته و تجارب بین المللی ، راه کارهای استفاده از روشهای صنعتی ، و بکار گیری تکنیک های نوین فنی و مدیریت را بررسی ، و به کار بست .

پس از دهه ۱۹۶۰ و در پی نیاز به بازسازی خرابی های جنگ جهانی دوم ، از یک سود تقاضای ساخت صنعتی ساختمان فزونی یافت ، و از طرف دیگر ملات های سنتی ( که از ترکیب آب ، سیمان و ماسه ساخته می شوند )، به دلیل مشکلاتی همچون عدم چسبندگی و پیوند مناسب به سطح زیرکار ، دوام و پایانی کم ، نداشتن امکان کنترل کیفیت و غیره ، پاسخگوی نیاز تولید صنعتی ساختمان نبودند . لذا متخصصین امر به فکر حل این مشکل افتادند . ابداع و تولید ملاتهای خشک آمــاده ( ملات های خشک پیش بسته بندی شده ) علاوه بر افزایش تولید و سرعت اجرا ، سبب افزایش کیفیت ، تنوع در محصولات و امکان کنترل کیفیت شدند .

تولید ملات خشک آماده از حدود ۵۰ سال پیش در اکثر کشورهای دنیا آغاز و در سطح بسیارگسترده مورد مصرف قرار گرفته است . به طور کلی ، استفاده از ملات های خشک آماده گامی موثر در جهت صنعتی کردن تولید ساختمان بوده و علاوه بر مزایای فنی ، سب کاهش هزینه های اجرا و نگه داری خواهد شد ، بنابراین کاربرد آن از نظر فنی واقتصادی راه گشا است. متأسفانه در کشور ما، تاکنون ملاتهای خشک به صورت صنعتی رایج نشده است ».

وی همچنین ضمن معرفی ملات خشک و انواع کاربردهای آن به وضعیت تولید آن در برخی کشورهای پیشرفته و لزوم گسترش مصرف آن در ایران پرداخت .

درادامه مهندس شیدفر از شرکت لاهیتی فنلاند در باره ملات های آماده گفت :

« ملاتهای آماده ملاتهای پلاستر و ملاتهای بنایی ، جایگزین محصولات ترکیبی سنتی هستند و برای انواع مقاصد مختلف مانند صاف کردن سطح دیوار ، کف و سطوع سقف در داخل و خارج ، چیدن آجر و بلوک دیوار ، تعمیر و چسباندن کاشی و سرامیک ، پرکردن مفاصل ، اهداف تزئینی و … استفاده می شوند . ملاتهای ساختمانی را میتوان به روشهای مختلف به سایت ساختمانی منتقل کرد . در سراسر جهان رایج ترین روش کیسه های کاغذی ،۴۰-۲۵ کیلوگرم است ».

وی همچنین درباره فناوری محصولات ملات آماده افزود : « تمام ملاتهای سنتی ، لایه های اولیه و ملاتها را میتوان به عنوان محصولات مخلوط خشک عرضه کرد . محصول مخلوط خشک مزایای بسیاری در سایت ساختمانی ارائه می دهد که از جمله میتوان به ذخیره سازی و انبار کردن آسان و ضایعات بسیار ناچیز آنها اشاره کرد . مخلوط کردن و کاربرد آن آسان است و با محصولات مخلوط خشک می توان در زمان و هزینه ها صرفه جویی کرد ، که منجر به بهبودی بهره وری در محل کارگاه می شود .

محصولات مخلوط خشک ( ملات های آماده ) برای تسطیح سطوح و پرداخت آن ها بر لایه های نازکی از بتن ، بلوک بتنی سبک و سایر سطوح مشابه به کار می روند .

شیدفر درباره مزایای استفاده از محصولات ملات آماده خاطر نشان کرد :

  • مخلوط کردن ساده تر
  • صرفه جویی در فضای سایت
  • زباله کمتر
  • کیفیت بهبود یافته پایانی
  • محصولات منحصر به فرد و تخصصی
  • صرفه جویی در هزینه های کار و نیروی کار
  • بهره وری بهتر
  • کیفیت بهتر

بعد از اتمام سخنرانی مهنس شیدفر ، دکتر ویسه ، ریاست محترم بخش مصالح و کارشناس مرکز تحقیقات راه ؛ مسکن و شهرسازی درباره خواص ، مشخصات و کاربردهای عایق های حرارتی فله ای ارائه داد :

« یکی از راههای مهم صرفه جویی در مصرف انرژی ؛ استفاده از عایق های حرارتی در ساختمان هاست . این فراوردها در اجزای مختلف ساختمان ( دیوارهای خارجی ، بام و کف پایین ترین طبقه ) به کار برده می شوند که موجب کاهش مصرف انرژی جهت گرمایش و سرمایش فضاهای داخلی ساختمان می شود. برای انتخاب عایق مناسب ، آگاهی از خواص عایقهای حرارتی و شیوه کاربرد آن ها ضرورت دارد . عایق های حرارتی به لحاظ ساختار فیزیکی به شکلهای تخته ای ، پتویی ، شکل یافته در محل و فله ای تقسیم می شوند . عایقهای فله ای ، فراورده های عایقی هستند که به اشکال دانه ای ، گلوله ای ، حبه ای ، پودری یا شکلهای مشابه و برای اجرا از طریق ریختن دستی یا دمیدن به وسیله تجهیزات پنوماتیک در فضاهایخالی یا دیوار دوجداره بدون استفاده از ماده چسباننده طراحی می شوند .

انواع عایق های فله ای عبارتند از : پشمهای معدنی ( پشم شیشه ، پشم سنگ ، پشم سرباره ) پلیت منبسط ، ورمیکولیت متورق رس منبسط ، الیاف سلولزی ، پلی استایرن دانه ای و چوب پنبه ای و … . از مزایای این نواع عایق ها اجرای آسان ، قیمت ارزان و مناسب و مقاومت در برابر حملات قارچی است .معایب این نوع عایق ها شامل تجمع گرد و غبار در طی چند دهه ، متراکم شدن و نشست برخی از انواع این عایق ها یا پرشدن بسته های هوایی و درنهایت کاهش مقاومت حرارتی ، عدم داشتن بخار بندی ، جابه جایی در اتاقک زیر شیروانی از طریق حرکت هوا، به دلیل سبک بودن است ».

در ادامه مهندس شیدا عصاری ، کارشناس شرکت لیکا، به بررسی توابع بهینه سازی انرژی در ساختمان های شهری با استفاده از نرم افزار دیزاین بیلدر پرداخت .

کارشناس شرکت لیکا گفت : در این مقاله سعی شده تا تأثیر پیوسته خارجی ساختمان بر میزان مصرف سالیانه انرژی و نیز مقدار گاز دی اکسید کربن منتشر شده به ازای تأمین شرایط آسایش ساکنین یک بنای مسکونی ، بررسی شود . ساختمان مورد مطالعه جهت انجام تحقیق مذکور یک بنای سه طبقه مسکونی ساخت دهه ۱۳۵۰ ساخته شده از مصالح سنتی در شهر تهران است . همین امر موجب شده که در نتایج مطالعات صورت پذیرفته اختلاف قابل توجهی میان میزان مصرف انرژی سالیانه در صورت به کارگیری مصالح سنتی از یک سو، و بهره گیری از مصالح نوین ، همچون بلوکهای سبک عایق از سوی دیگر مشاهده شود . به منظور مدل سازی ساختمان در نظر گرفته شده به صورت سه بعدی و نیز انجام عملیات شبیه سازی مصرف انرژی در بازه زمانی یک سال ، از                 نرم افزار جامع تحلیل انرژی ساختمان Design Builder  استفاده شده است . جهت اعتبار سنجی داده های خروجی نرم افزار ، نتایج به دست آمده از تحلیل ساختمان واقعی با اطلاعات مندرج در قبوض مصرفی برق و گاز بنای مذکور مقایسه و از صحت و سقم محاسبات نرم افزار اطمینان حاصل شد .

در پایان نتایج به دست آمده حاکی از آن است که استفاده از بلوک های سبک عایق و پوکه صنعتی در پوسته خارجی بنا ، کاهشی به میزان ۳۰% در مصرف کل انرژی یک ساله ساختمان مورد مطالعه را سبب شده و به تنهایی تاثیر ۲۲% در کاهش تولید دی اکسید کربن به عنوان یک عامل آلاینده محیط زیست جدی روی مدل بررسی داشته است .

در بخش دیگر این همایش آقای مهندس Roland ، کارشناس شرکت AME  اتریش به معرفی محصولات و روش های تولیدی آن مجموعه پرداخت :

  • سیستم دیوار پیش ساخته سبک برای ساخت و ساز عظیم ، سیستم دیوار پیش ساخته سبک امکان ساخت آپارتمان ها ، اضافه بنا ، طبقات اضافه بنا ، سالن های تولید ، انبارها ، ساختمان های اداری ، مجتمع های مسکونی ، هتل و ساختمان های بزرگی را می دهد . عناصر دیوار پیش ساخته تا طول ۹متر و تا ۳متر ارتفاع ساخته شود . سه کارگر تا ۲۵۰متر مربع از عناصر دیوار را می توانند در یک روز در محل مورد نظر نصب کنند تمام مدول های لازم برای دیوار از پیش مونتاژ شده در سالن تولید سطح بسیار بالایی ازکیفیت را ارائه می دهند که به صورت گسترده بدون تأثیر از شرایط آب و هوایی کاربرد دارند و درنتیجه اجرای آنها بسیار سریع و اقتصادی است .
  • ماشین آلات بلوک بتنی و خطوط تولید مربوطه ،

ماشین آلات بلوک ثابت :۱۳۰۰ ، AMEthyst  ۱۰۰۰ , AMEthyst  ۱۵۰۰, AMEthyst   and 2000

ماشین آلات بلوک متحرک : ۱۲۰۰FBH , 120FBS

خطهای تولید First , smart  , smart Line , ECO – Line  , Mobile Line , Premium Class , Class »

وی افزود « شرکت AME  پاسخ گوی سوالات مطرح شده زیر برای مشتریان خود است :

  • چگونه مشتری می تواند بلوک بتنی با کیفیت بالا و با خروجی بالا و فرایند تولید قابل اعتماد و مقرون به صرفه تولید کند ؟
  • چه تعدادی از مدل های دستگاه برای مقابله با انتظارات رشد متغیر مورد نیاز است ؟
  • چگونه می توانیم به نسبت قیمت به عملکرد خوب دستیابی پیدا کنیم به طوری که مشتریان ما با اطمینان بتوانند رابطه بین سرمایه گذاری /استهلاک /سود را محاسبه کنند ؟
  • چگونه میتوان نوآوری عملی را با کاربرد عملی و مفید ترکیب کرد ؟
  • برای آنکه دستگاه های ما بتوانند تولید را در محل مشتری و با بیشترین سرعت ممکن آغاز کنند چه اقداماتی باید صورت دهیم ؟

خانم مهندس فاطمه جعفرپور ، کارشناس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دبیر کمیته تدوین استاندارد بلوک سیمانی سبک ، به ارائه مطالبی در باره الزامات و مشخصات بلوک های سیمانی سبک پرداخت که خلاصه آن به شرح ذیل است :

« همه ساله به علت نامرغوب بودن مصالح ساختمانی زیانهای جبران ناپذیری به سرمایه های ملی وارد آمده و مبالغ هنگفتی صرف مرمت و بازسازی ساختمان ها و ابنیه فنی می شود . رعایت اصول فنی و ایمنی ساختمان با استفاده از مصالح استاندارد در کشور ما ، با توجه به این امر که کشور ما از مناطق زلزله خیز جهان و در معرض انواع سوانح طبیعی است ، بسیار حائز اهمیت است . اهمیت بالای مصالح استاندارد در  صنعت ساختمان و کل طرحهای عمرانی کشور ، با توجه به زیان سرسام آور ناشی از خرابیها و عمر کم ساختمان ها در نتیجه پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی ، ضرورتی غیر قابل انکار است . به واقع کنترل کییفیت مصالح ساختمانی یکی از روشهای کاربردی کنترل کیفیت ساختمان است .

درحال حاضر ، بلوکهای سیمانی سبک دانه ای یکی از قطعات بنایی مورد استفاده در ساختمان است . استفاده از بلوک سیمانی سبک دانه ای با توجه به مزایای متعدد آن به لحاظ شرایط زلزله خیزی کشور و لزوم سبک سازی ساختمان ها ضرورت دارد .

با توجه به خواص مطلوب بلوک های سیمانی سبک دانه ای در ساخت دیوار برای اهداف سبک سازی و عایق حرارتی ، آشنایی  با خاص این بلوک ها ، به منظور رعایت استفاده از مصالح استاندارد در راستای بهبود کیفیت ساخت و ساز و افزایش عمر مفید ساختمانها ؛ الزامی است ».

همچنین کارشناس شرکت الماتیک فنلاند در خصوص رفتار سازه های پیش ساخته در برابر زلزله این چنین گفت :

« شیوه های ساخت و ساز را میتوان به دو دسته کلی تقسیم کرد : شیوه های ساخت سنتی و شیوه های ساخت صنعتی . شیوه های ساخت و ساز سنتی تا حد زیادی مبتنی بر  پایه نیروی کارگری و داشتن مشکلات عمومی از جمله کیفیت  پایین ، اتلاف بالا و تأخیر در زمان اجرا است .

هدف این مقاله ارتقای بینش تکنولوژی پیش ساخته ، استدلال آن و رقابت است .

برای شروع ، این مقاله مقدمه ای کلی درباره انطباق فناوری بتن پیش ساخته با سیستمهای سازه ای مختلف و انواع مختلف ساختمان را پوشش خواهد داد و استفاده از فناوری بتن پیش ساخته با منابع مربوطه را در سراسر جهان بررسی می کند .

علاوه بر این جنبه های رفتار لرزه در طراحی ساختاری سیستم مقاومت در برابر بار جانبی مورد بحث قرارد می گیرد. اتصال عناصر پیش ساخته  جنبه ای مهم از طراحی ساختمان های پیش ساخته است و در این ارائه برخی از جزئیات مرجع ارائه می  شود .

این مقاله با یادگیری از شکست های مختلف سازه و آزمون های مختلف از رفتارهای ساختاری مطمئن  برای تکنولوژی بتن پیش ساخته به اتمام میرسد ».

آخرین کارشناس این کنفرانس مهندس پاتریس تسلیمی از شرکت پوشش گستر قشم ضمن بررسی عایق سازی ساختمان در برابر حریق مطالبی را ارائه داد که شرح آن در پی می آید :

« به طور کلی سیستمهای محافظ در برابر حریق در ۲ گـــروه عـــامـــل (Active Fire Protection )   و غــیــر عامـــل  passive Fire Protection)) که مکمل یکدیگرند تقسیم بندی می شوند .

سیستم های عامل تحت تأثیر شرایط آتش سوزی از طریق حس کردن (Detect) محصولات حریق ( حرارت ، نور و دود ) فعال شده و نسبت به حریق واکنش نشان می دهند . سیستم های شناسایی ؛ اعلام و اطفای حریق         بی شک بسیار موثر و حیاتی است ؛ با این حال ، عملکرد صحیح مورد انتظار آنها منوط به عملکرد صحیح مورد انتظار آن ها منوط به عملکرد صحیح واحدهای درون ساختاری این گروه سیستم ها است . لذا بروز هرگونه نقص در واحدهای درون ساختاری سیستمهای حفاظت عامل شکست سیستم های حفاظتی را در پی خواهد داشت .

سیستم های غیر عامل بدون نیاز به حس کردن حضور حریق ، در صورت نگهداری مناسب همواره آماده عمــلــکرد صحیح اند . این گروه سیستم ها در قالب موارد ذیل ارائه میشود :

  • پوشش ضد حریق ( Fire Proof Coating )
  • مسدود کننده حریق و دود ( Smoke Sealant & Fire Stopping )
  • مواد کندسوز کننده (Retardant material & coating )
  • درب های مقاوم  در برابر حریق ( Fire doors)
  • شیشه های مقاوم در برابر حریق (Fire Glazing )
  • کانال های مقاوم در برابر حریق ( Fire Ducting )

در پایان این همایش دو روزه دکتر نمد مالیان  ، مدیر عامل شرکت لیکا ، ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمامی دست اندرکاران « همایش خانه استاندارد » افزود : « امید است تا با برگزاری چنین همایش های علمی بتوانیم در فرهنگ سازی استفاده از تکنولوژی های روز و مصالح ساختمانی پیشرفته و مقاوم سازی ساختمان ها گامی موثر برداریم » .

در پایان گواهی نامه حضور در « همایش خانه استاندارد » به شرکت کنندگان اعطا گردید .